LESTIJDEN OPEN GYM: MAANDAG T/M VRIJDAG van 10:00-12:00 uur & 18:00-21:00 uur
WOENSDAG OCHTEND geen open gym.
Voor Algemene informatie zijn wij te bereiken op werkdagen van 10.00 uur-21.00 uur

De Ynfeart 7-202 8447 GM Heerenveen

Krachttraining voor schaatsers

  • Home  
  • Krachttraining voor...
Krachttraining voor schaatsers

Wilt u dieper kunnen zitten, een hogere topsnelheid of een snellere start op schaatsen? Dan is krachttraining een absolute must.

De basis van goed schaatsen is de schaatshouding. Heel belangrijk van deze schaatshouding is de diepe kniehoek. Op twee benen is dit voor veel mensen al best een opgave.

In de schaatshouding streven we naar een kniehoek van 90*

Wanneer een schaatser op hoge snelheid de bocht neemt verdubbeld het lichaamsgewicht.

De schaatser moet dus ten minste sterk genoeg zijn om twee keer zijn eigen lichaams gewicht te kunnen tillen in een kniehoek van 90 *. Op 1 been, en alleen om de reeds gemaakte snelheid vast te houden, en daarbij niet door de benen te zakken.
En dan hebben we het nog niet eens over het vermogen om nog verder te kunnen versnellen. Daarvoor is duidelijk nog veel meer kracht nodig.

Wat opvallend is in snelheidsporten als schaatsen is dat “pure kracht” niet voldoende is om een betere, snellere schaatser te worden.
Je hebt namelijk niet alleen kracht nodig maar vooral ook een hoge snelheid in het leveren van deze kracht. Dit noemen we vermogen.

.

Wij werken in onze specifieke krachttraining aan de volgende beoogde doelen:

– Verbeteren van de corestability om blessures te voorkomen. Dit werkt tevens effecientie verhogend.
– Verhogen van lenigheid ter bevordering van de schaatshouding en lengte in de afzet.
– Verhogen van de maximale kracht
– Verhogen van het maximale vermogen
– Toepassen van getrainde kracht en vermogen in de schaatstechniek
– Verbeteren van de algemene coordinatie en specifieke schaatstechniek

.

Om snelheid te maken is een zeker vermogen nodig. Om nog meer snelheid te maken is telkens nog meer vermogen nodig.

Vermogen = Kracht x Snelheid

Hierin ligt ons specialisme en onderscheiden wij ons van alle andere sportscholen en fitness centra.

In onze trainingen ligt de focus op het verhogen van de kracht en het vergoten van de streksnelheid.

Vermogen trainen we in Power training

Afhankelijk van het doel van de schaatser voegen we power oefeningen of zelfs een specifieke power training in in de planning.

Power training kenmerkt zich door oefeningen die in de combinatie een hoog krachtgehalte en tegelijk een hoge streksnelheid bezitten. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld oefeningen met de vrije halter als voorslaan en de hangclean. Ook werken we zeer veel met verscheidene sprongvormen.

.

De krachttrainingen voor schaatsers worden gegeven als:

– Personal training.
– Smallgroup training (Skate & Weight).
– Vrij trainen tijdens onze openingstijden.
– Groepen en teams kunnen ook gebruik maken van onze studio.

– Sporters die niet wekelijks naar Heerenveen kunnen komen kunnen kiezen voor:
– Online coaching (geschikt wanneer u de technieken al beheerst)
– Personal training 1x per training cyclus en u ontvangt daarbij een trainingsprogramma waarmee u zelf thuis aan de slag kunt.

[/vc_column]